Grafiskais Dizains un Krāsu Psiholoģija

Krāsas – tās mums ir visapkārt. Katrai lietai, katram gadalaikam, katrai precei ir sava krāsa, pēc kuras mēs to arī atpazīstam.

Šī krāsa nav izvēlēta nejauši, pilnīgi pretēji, tā ir rūpīgi domāta un piemeklēta krāsa, lai patērētājs pēc iespējas vairāk kārotu šo konkrēto preci.

85% iemesla, kāpēc mēs izvēlamies tieši šo preci ir tās krāsai.

Neil Patel.

Līdzīgi ir arī ar mūsu mājas lapām. Tās ir kā lielveikals, kurā katra preces krāsa, katra detaļas krāsa ir būtiski jāpārdomā. Kad runa iet par grafisko dizainu, katra sīka detaļa ir no svara, jo mājas lapas grafiskais dizains ir tas, kas liks apmeklētājam palikt, vai tomēr pamest to.

Krāsas

Sāksim ar to, kas tad īsti ir krāsu psiholoģija?

Lai pilnvērtīgi varētu izprast visu, kas tiks rakstīts turpinājumā, sāksim ar nelielu informāciju par krāsu psiholoģiju kopumā.

Krāsu psiholoģija ir zinātne par to, kā krāsas ietekmē cilvēka uzvedību. Tā ir apakšnozare nedaudz plašākai nozarei par uzvedības psiholoģiju kopumā. Lai gan daži skeptiķi ir noraidoši par šo jomu, jo tās teorijas esot ļoti grūti pierādāmas. Šajā rakstā neatradīsiet zinātniski pierādītus faktus, taču tas nenozīmē, ka tā lieta nedarbojas.

„Patērētājam ir nepieciešamas tikai 90 sekundes, lai noformulētu viedokli par produktu un 62% – 90%, no šīs mijiedarbības nosaka tikai produkta krāsa”

teicis žurnāla raksta autors Satyendra Singh.

Jāsaka, ka krāsu psiholoģija ir obligāti studējams lauks gandrīz visu jomu pārstāvjiem un līderiem, tāpat arī mājas lapas grafiskā dizaina veidotājiem. Jūsu veiksme lielā mērā ir atkarīga no krāsām!

Krāsas

Turpināsim tēmu mūsu kontekstā

Tā kā krāsas nozīme ir tik svarīga, mums jāsaprot, kur tā varētu palīdzēt mājas lapas izkārtojumam un grafiskajam dizainam. Šis raksts palīdzēs izprast krāsu spēku mājas lapas dizainam, palīdzot jums precīzi izshēmot, kādos toņos jābūt katrai mājas lapas sastāvdaļai.

Katrai situācijai sava krāsa

Tā kā mājas lapas mūsdienās ir vairāk nekā mēs jebkad to varēsim aptvert, katrai no tām būtu jābūt speciāli pielāgotai krāsai, skatoties, ko tā prezentē. Piemēram, ja mājas lapa pārdod bērnu rotaļlietas, tad tai nebūtu jāpiemēro melnās mājas lapas toņi, priekšroku dodot spilgtām, bērnu acīm patīkamām krāsām, kā sarkana, zaļa, zila, dzeltena, oranža, vai kāda cita krāsa, ko redzat bērnu rotaļlietu veikalā.

Bet, ja jūs pārdodat produktus sievietēm, izvairieties no brūnas vai oranžas krāsas, priekšroku dodot elegantām un vienkāršām krāsām. Sieviešu kosmētikas tirgotāja L’oreal mājas lapa, piemēram, ir melnos un baltos toņos ar nelielu violetu piesitienu.

screenshot-www.loreal.com

Lai sasniegtu vēlamo rezultātu ar krāsas psiholoģijas palīdzību, vajadzētu sekot šiem galvenajiem principiem:

  • Īstais laiks
  • Īstā vieta
  • Pareizā publika
  • Pareizas mērķis

Un šeit būs daži padomi, ko savā darbā izmanto profesionāļi, kad jāsaskaras ar krāsām.

Sievietēm nepatīk pelēka, oranža un brūna krāsa, priekšroku dodot zilai, violetai un zaļai.

Krāsu Psiholoģija

Socioloģiskas atšķirības starp krāsu toņiem jau ir pavisam cita tēma, taču Patels stāstīja patiesību, kad teica par krāsām, kas patīk un nepatīk abiem dzimumiem.

Aptaujātās sievietes skaidri un gaiši izteicās, ka viņu mīļākā krāsa ir zila, ko atzina 35% sieviešu, otra mīļākā bija violeta (23% sieviešu), bet kā trešo mīļāko krāsu viņas izvēlējās zaļu, kas patika 14% aptaujāto daiļo dzimumu.

Trešdaļa (33%) sievietes tāpat atzina, ka viņām visvairāk nepatīk oranžā krāsa, kā arī tik pat sievietes atzina, ka viņām pie sirds neiet brūnā krāsa, taču 17% no sievietēm teica, ka viņām nepatīk pelēkā krāsa.

Daudzi arī uzskata, ka sievietēm ļoti patīk rozā krāsa, bet tas atkal būs kārtējais stereotips, jo nekādi dati par to neliecina.

Iesaku jums pārbaudīt pašiem. Apmeklējiet mājas lapas, kas nodarbojas ar sieviešu produkcijas pārdošanu un mēģiniet tajās atrast augstāk minētās krāsas, kas sievietēm nepatīk. Ja atradīsiet, tad ziniet, ka mājas lapas grafiskais dizaineris nav interesējies par krāsu psiholoģiju.

Vīrieši neciena violetu, oranžu un brūnu krāsu. Patīk zilā, zaļā un melnā.

Ja jūsu mājas lapa nodarbojas ar produktu pārdošanu vīriešiem, tad izvairieties no oranžas, brūnas un violetas krāsas, jo tas varētu likt vīriešiem pamest jūsu lapu. Tā vietā iesaku izmantot zilu, melnu un zaļu, krāsu, kas tradicionāli asociējas ar vīrišķību.

Līdzīgu eksperimentu, kā ar sieviešu lapām, iesaku izmēģināt ar vīriešiem veltītām mājas lapām un pārbaudīt, vai tās ir vīriešiem patīkamās krāsās.

zilā krāsu palete

Zilā krāsa, lai veicinātu lietotāju uzticību

Šī krāsa ir viena no visvairāk lietotajām krāsām un tam ir vairāki iemesli:

  • Zila krāsa ir uzticības, miera, kārtības un lojalitātes krāsa
  • Zilā ir kooperatīvās Amerikas krāsa un tā saka, „Nomierinies, tici un uzticies man … esi pārliecināts par to, ko es saku!”
  • Zilā krāsa piesauc miera un rāmuma sajūtu. Tā bieži tiek raksturota kā mierīga, droša un sakārtota krāsa.

Pētnieku aprindās pastāv liela vienprātība par zilās krāsas psiholoģisko ietekmi. Tas ir smalks vēstījums uzticamībai, rāmumam un taisnībai, tāpēc izmantojiet to savā labā, veidojot mājas lapas grafisko dizainu.

Ja jūs man vēl neticat, tad vēlreiz apmeklējiet ierastos sociālos tīklus Facebook un Twitter. Abi šie sociālo tīklu giganti izmanto zilo krāsu. Šaubos, ka tā ir sakritība.

  • https://www.facebook.com/
  • https://twitter.com/

facebook ekrānšāviņš

Tāpat arī zilo krāsu izmanto mājas lapas, kas lielā mērā saistītas ar naudu. Paypal savas mājas lapas dizainā veiksmīgi ir izmantojusi zilo krāsu, tāpat kā vairākas bankas pat savos logo izmanto zilo krāsu (Nordea, Danske bank, Norvik Banka un tāpat arī Latvijas banka).

Zilā krāsa rada cilvēkos uzticību, tieši tāpēc arī liela daļa banku (šeit gan nosauktas tikai Latvijā strādājošās bankas), izmanto zilo krāsu, lai klients uzticētu tai savu naudu.

  • http://www.nordea.lv/
  • https://www.bank.lv/
  • http://www.nordea.lv/
  • http://www.danskebank.lv/

Lai arī zilā krāsa ir lieliska krāsa, ko izmantot savā mājas lapā, to pavisam noteikti nevajadzētu izmantot nekur, kur kaut kas ir saistīts ar ēdienu.

Dietologi aicina savus pacientus ēst no zilas krāsas šķīvjiem, jo tas apturēs viņu no pārlieku daudzas ēšanas. Nav pārāk daudz zilu ēdienu – mellenes un plūmes ir vienīgā ēdamā lieta, ko es varu iedomāties. Neizmantojiet zilo krāsu, ja jūsu mājas lapa ir par un ap ēdienu.

Dzeltena krāsa brīdina

Dzeltenā krāsa tiek izmantota kā brīdinoša krāsa, tāpēc arī daudzas ceļazīmes, brīdinājuma zīmes un „slapjās grīdas” zīmes ir dzeltenā krāsā.

Varētu šķist dīvaini, jo daudzi krāsu psihologi uzskata dzelteno par prieka un jautrības krāsu. Paskatieties uz „smaidiņiem” (emojis) jūsu telefona programmās. Tie gandrīz visi ir dzeltenā krāsā, tā simbolizējot prieku, jautrību un nenopietnību, taču krāsu psiholoģija koncentrējas uz atmiņu un pieredzi un dzeltenā krāsa rada cilvēku smadzenēm paaugstinātu trauksmi uz lietām.

Paaugstināts nemiera līmenis jebkurā mājas lapā nav laba lieta, ja tā tiek nelietota mazos daudzumos. Taču, ja jūs to mācēsiet izmantot, maza nemiera deva var likt cilvēkiem klikšķināt uz vēlamo lauciņu.

Zaļā ir kā radīta vides uz brīvās dabas produktiem

Krāsa, kas iespējams ir viss intuitīvākā krāsa. Zaļā ir brīvās dabas un videi draudzīgā krāsa.

Noejot nostāk no visa pašsaprotamā, zaļā krāsa arī spēj uzlabot kreativitāti. Tās tiek saukts par „zaļo efektu”. Pētījumā tika tika secināts, ka studentiem vislielāko kreativitātes uzplūdumu ieguva tieši tad, kad zālē spīdēja zaļā gaisma, nevis kāda cita.

Ja jūsu mājas lapa fokusējas uz „zaļo domāšanu”, brīvdabas aktivitātēm vai jebko, kas saistīts ar vidi, zaļā būs krāsa, kas jums jāizmanto.

Taču zaļā krāsa nav tikai saistīta ar vidi un radošumu. Psihiatrs Hedvigs Fon Restorfs ir secinājis, ka jūs vienmēr labāk atcerēsieties lietas, kas izceļas uz cita fona. Tādējādi, ja jūsu mājas lapa ir kādā neitrālā krāsā, zaļā krāsa būs domāta, lai akcentētu kādas svarīgas pogas, uz kuras klientam obligāti jāuzspiež.

Vārds „zaļš” uzreiz visiem asociējas ar vidi un vides aizsardzību, tāpēc arī grafiskais dizains vides lapām būtu jāveido nevienā citā krāsā, kā zaļā.

Oranža krāsa ir „priecīga” krāsa, kas spēj radīt steigas sajūtu

Krāsas pozitīvā daļa ir tā, ka oranžo var izmantot kā prieka krāsu. Tā spēj stimulēt fiziskās aktivitātes, konkurenci un pārliecību, tieši tāpēc daudzas sporta komandas izmanto oranžās krāsas savās formās, kā arī bērnu produktos dominē oranžā krāsa.

Ir daudzas sporta komandas, kas tērpjas oranžās krāsās: Ņujorkas „Knicks”, Ņujorkas „Mets” Sirakjūzas Universitāte, Floritas „Gators” un daudzas citas. Tas gan laikam nav aktuāli sporta komandām Latvijā, jo pašlaik nespēju iedomāties nevienu sporta komandu oranžā.

Amazon.com izmanto oranžo viņu ierobežotā laika piedāvājumos, tā padarot to veiksmīgāk saskatāmu un pat nedaudz radot trauksmes sajūtu, līdzīgi kā ar dzelteno krāsu.

Šī apelsīna krāsa nozīmē „lēti”.

Tā žurnālā Forbes tika skaidrots tekstā „Kā krāsas ietekmē komerciālos produktus”. Tāpēc, ja jūsu produkti ir lēti, droši varat izmantot oranžo krāsu un ja jūs gribat, lai jūsu sporta komanda vienmēr būtu cīņai gatava, droši mājas lapas dizainā varat izmantot oranžo krāsu.

Melnā piešķir luksusa un vērtības sajūtu!

Jo melnāks tonis, jo vērtīgāks tas ir, stāsta mūsu krāsu psiholoģija.

Melnā ir elegances, izsmalcinātības un spēka krāsa, kas ir tas, kā skaidrot vārdu „luksusa”.  Un tas ir tas, ko dizaineri un vērtīgas mājas lapas īpašnieki tev vēlas pavēstīt.

Tikai pasakiet man, ka neesat redzējuši reklāmu televīzijā par dārgu pulksteni, apģērbu vai automašīnu, kurā dominē melnie toņi un neesat iedomājies par produkta izsmalcinātību, glanci un vērtību. Līdzīgi notiek arī ar mājas lapām. Ja jūs prezentējat produktus, kas ir dārgi un vērtīgi, grafiskais dizains jums jāveido melnos toņos.

Spilgtas pamatkrāsas, lai aicinātu

Lai aicinātu cilvēkus zvanīt, vai izmantot pakalpojumus, jāizmanto spilgtas pamatkrāsas kopā ar otreizējām krāsām – sarkana, zaļa, oranža vai dzeltena.

Tumšām krāsām, kā melnai, tumši pelēkai, brūnai vai violetai ir ļoti zemas konversijas likmes, bet spilgtām krāsām – augstas.

Labākās konversijas krāsas ir tās pašas neglītākās – oranža un dzeltena, jo tās ir spilgtas un spēj pievērst uzmanību.

Nenovērtējiet par zemu balto

Lai gan vēl joprojām cilvēki nevar izlemt, baltā ir krāsa vai nav, to mēdz aizmirst un pat vispār neiedomāties par viņu, lai gan baltā krāsa ir izmantota daudzās, spēcīgās mājas lapās.

Par piemēru ņemsim, pašu apmeklētāko un populārāko mājas lapu pasaulē – Google. Gandrīz visa mājas lapa ir baltā krāsā un šeit viņi pa tiešām ir izdarīšu pareizo izvēli. Tieši tekstu visvieglāk ir salasīt uz balta fona ar melniem burtiem.

Grāmatu lapas puses taču arī nav zilas vai dzeltenas, tāpēc, ja jūsu mājas lapā ir daudz tekstu, piemēram, blogs, tad grafiskais dizains būs jāveido baltā krāsā.

Secinājumi

Internets ir krāsām bagāta vieta un, ar tām var paveikt lielas lietas, ja tās tiek izmantotas pareizajā veidā, īstajā vietā, īstajā laikā ar pareizo publiku, vajadzīgajam mērķim.

Jautāsiet, ko darīt, ja jūsu kompānijai ir izveidots logo, kas vispār neatbilst augstāk minētājām krāsām un jūsu kompānijai ir īpašs krāsu stils?

Šeit būs daži ieteikumi:

  • Ja jūsu krāsas ir galīgi garām, mēģiniet tās pārmainīt. Dažkārt jūs varat būt tas, kurš spēj radīt kaut ko savādāku.
  • Izmantojot krāsas, kas jums ir dotas un salieciet ar krāsām, kas jums būtu jāizmanto. Šeit jums, iespējams būs nepieciešams izveidot veselu krāsu shēmu, bet jūs to varat sākt ar kaut ko pavisam mazu. Ja jums ir zilas krāsas mājas lapas, izmantojiet dzelteno krāsu šur un tur, lai izceltu svarīgākās „pogas”.

Krāsu pasaule ir pilna ar pārsteigumiem, bet vēl lielāks pārsteigums ir, ko ar šīm krāsām ir iespējams izdarīt jūsu mājas lapas grafiskajam dizainam!

KarlisGrafiskais Dizains un Krāsu Psiholoģija

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *